Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stanisława Konarskiego w Tarnowie

Sprawozdanie z realizacji II etapu miejskiego projektu edukacyjnego
„Bohaterom Niepodległej” 2016/2017

w Szkole Podstawowej nr 2 im. Stanisława Konarskiego w Tarnowie
Szkolny tytuł projektu: „Pragnęli wolnej Polski – różne oblicza bohaterstwa tarnowian”

Uczniowie naszej szkoły, włączając się w realizację miejskiego projektu edukacyjnego pt. „Bohaterom Niepodległej” II etap 2016/2017, pogłębiali wiedzę historyczną dotyczącą odzyskania przez Polskę niepodległości, zaznajamiali się z losami najbliższej okolicy i przykładami obywatelskiej troski tarnowian o państwo i o „Małą Ojczyznę”.
W ramach projektu pt. „Pragnęli wolnej Polski – różne oblicza bohaterstwa tarnowian” uczniowie poznali sylwetki wybitnych i zwykłych mieszkańców Tarnowa, którzy zapisali się w dziejach naszego miasta i losach kraju poprzez swoje zasługi w walce o wolności i utrzymanie polskości.

Projekt zrealizowaliśmy w wyznaczonym przez organizatorów terminie – w październiku i listopadzie 2016 r.

Uczestnikami projektu edukacyjnego byli wszyscy uczniowie naszej szkoły [280 osób].

Wychowankowie pod kierunkiem i opieką nauczycieli wzięli udział w zintegrowanych ze sobą następujących przedsięwzięciach:

1) Nauczycielki „Dwójki” - bohaterki codzienności w latach 1914-1918.
2) Gra Terenowa po Tarnowie „Tarnowscy bohaterowie walki o niepodległość”.
3) „Bohaterowie Niepodległej” prezentowani w galerii plastyczno-multimedialnej.

Uczniowie wykonali następujące zadania:
- sięgnęli do najstarszej kroniki szkoły z lat 1915-1954 r. - odczytywali wpisy dokonane przez kierowniczkę Helenę Holendrową [zapisy z lat 1914-1918] oraz jej następczynię Jadwigę Bodzoniównę [zapisy z roku szkolnego 1922/23 dotyczące Heleny Holendrowej]:
• zdobyli informacje o wydarzeniach rozgrywających się w naszej szkole, w dzielnicy Zabłocie i w Tarnowie w latach 1914-1918
• poznali niezłomną postawę kierowniczki Heleny Holendrowej i nauczycielek Szkoły Żeńskiej S. Konarskiego troszczących się o wychowanki w wojennej rzeczywistości lat 1914-1918, przekonali się, że wielka historia rozgrywa się obok nas i tworzą ją także zwykli ludzie, którzy w chwilach próby potrafią stać się prawdziwymi bohaterami
• wykorzystując edytor tekstu, przepisali fragmenty najstarszej kroniki, sformatowali zapisane teksty, które były wykorzystywane jako materiały źródłowe podczas lekcji języka polskiego [tworzenie na ich podstawie form wypowiedzi: kartek z pamiętnika, zawiadomień, notatek], lekcji historii, konkursów pięknego czytania, konkursu międzyklasowego dotyczącego nauczycielek „Dwójki”
• przygotowali do druku fragmenty kroniki z lat 1915 – 1923 oraz opracowali projekt okładki na podstawie jej oryginalnego wyglądu
• wykonali fotografie kilku stron najstarszej kroniki i udokumentowali w ten sposób jej historyczne treści
• poszerzyli wiedzę historyczną dotyczącą okresu I wojny światowej i odzyskiwania przez Polskę niepodległości, rywalizując, w międzyklasowym konkursie Nauczycielki „Dwójki” jako bohaterki codzienności w latach 1914-1918,wykazali się umiejętnością pracy z tekstami źródłowymi
• zaprezentowali aktorsko-wokalne umiejętności w przedstawieniu teatralnym „Tarnów wolny!” opartym na autentycznych wydarzeniach z 31 października 1918 r. rozgrywających się w Tarnowie i Szkole Konarskiego, a opisanych na kartach najstarszej szkolnej kroniki
• najmłodsi z kl. I uczestniczyli w konkursie plastycznym pt. „Jak dawniej wyglądała szkoła i jej nauczycielki?"
- odbyli ważną lekcję historii i patriotyzmu:
• posługując się wyszukiwarką GROBO-NET oraz planem Starego Cmentarz odszukali groby dziewięciu zasłużonych nauczycielek Szkoły Konarskiego z okresu 1914-1918 oraz pierwszych lat niepodległości, uprzątnęli groby, zapalili znicze, oddali hołd Zmarłym, złożyli na grobach wiecznozielone wianuszki z biało-czerwoną wstążką i pamiątkową dedykacją „Ku pamięci – uczniowie z SP 2”
• zapalili symboliczne Światełka Bohaterom Niepodległości na Starym Cmentarzu w Tarnowie i w Kwaterze Zasłużonych uczestniczyli we wspólnym śpiewaniu pieśni patriotycznych.
- uczestniczyli w Grze Terenowej po Tarnowie „Tarnowscy bohaterowie walki o niepodległość”:
• uczniowie przemierzyli trasę gry, aby stanąć w różnych punktów miasta związanych z „Bohaterami Niepodległości”
• dotarli do dawnej siedziby Komendy Obwodu i sztabu XIV Polskiej Drużyny Strzeleckiej oraz placu przed katedrą, w Kwaterze Zasłużonych na Starym Cmentarzu poznawali zasługi młodych żołnierzy w walkach o wolność Ojczyzny - Błażeja Bolesława Wójcickiego ps. „Jurand”, Mariana i Juliana Mikosiów, Józefa Kawalca; na placu Kazimierza przed Pasażem Tertila, przed zabytkowym ratuszem i na Starym Cmentarzu uczniowie przypomnieli sobie o Tadeuszu Tertilu i jego dokonaniach, dzięki którym zasłużył na miano „Burmistrza Niepodległości”
• najmłodsi uczestnicy gry z kl. I-III doszli do Grobu Nieznanego Żołnierza, uczcili pamięć wszystkich żołnierzy poległych w walkach za Ojczyznę, stanęli przed tzw. Białym Domem przy ulicy Narutowicza, gdzie Jerzy Braun napisał pieśń „Płonie ognisko i szumią knieje” wyrażającą radość z powrotu wolności.
• uczniowie sprawnie wykonali zadania dostosowane do ich poziomu wiekowego, zróżnicowane treściowo i podane w ciekawej formie, odkrywali hasło tegorocznej Gry Terenowej brzmiące „Ojczyzna bez bohaterów, to jak dom bez drzwi”
• komisja konkursowa wyłoniła zwycięzców gry, nagrodzeni [kl. III a na poziomie kl. I-III, i kl. Va na poziomie kl. IV-VI] otrzymali dyplomy i złote „Puchary Dyrektora Szkoły”
• oceniając udział uczniów w Grze Terenowej, uwzględniono poprawność wykonanych zadań, przygotowane przez drużyny wyróżniające je kotyliony lub inne biało-czerwone odznaki, zachowanie uczniów w miejscach publicznych oraz kolejność dotarcia do szkoły z zadaniami.
- podczas warsztatów na lekcjach języka polskiego, historii, godzinach wychowawczych przygotowali galerię plastyczno-multimedialną „Bohaterowie Niepodległej”
• w galerii plastycznej uwzględnili następujące postacie: Józefa Piłsudskiego, Tadeusza Tertila, Jerzego Brauna, Błażeja Wójcickiego ps. „Jurand”, Władysława Langnera ps. „Złom”, Helenę Holendrową
• prezentację multimedialną poświęcili kluczowym wydarzeniom na tarnowskiej drodze do niepodległości „Tarnów – pierwszy niepodległy”
- w ramach podsumowania projektu przygotowali i zaprezentowali uczniom, nauczycielom oraz rodzicom montaż słowno-muzyczny połączony ze śpiewem pieśni patriotycznych i legionowych.

Formy i metody realizacji:
- praca ze źródłami historycznymi i tekstami źródłowymi
- warsztaty historyczne i polonistyczne
- formy uczniowskich wypowiedzi pisemnych: notatka, zawiadomienie, kartka z pamiętnika
- prace plastyczne – projekt tablicy pamiątkowej, portret Heleny Holendrowej, Tadeusza Tertila
- konkursy: plastyczny, pięknego czytania, na podstawie najstarszej kroniki szkoły
- przedstawienie teatralne
- gra terenowa po Tarnowie [wysiłek ruchowy]
- wystawy prac i projektów plastycznych
- prezentacja multimedialna
- parada społeczności szkolnej
- wspólny śpiew pieśni patriotycznych
- działania praktyczne [porządkowanie grobów]
- działania z wykorzystaniem TIK

[...]

Sposób promocji projektu w środowisku:
- systematyczne zamieszczanie informacji o przebiegu projektu „Pragnęli wolnej Polski – różne oblicza bohaterstwa tarnowian” na stronie szkoły w odrębnej kategorii, umieszczenie baneru z logo projektu oraz prezentacji multimedialnej „Tarnów pierwszy niepodległy” (www.konarski.wiara.pl)
-współpraca z Radą Osiedla Gumniska - Zabłocie: udział zaproszonych gości w uczniowskich prezentacjach na zakończenie projektu
-współpraca z emerytowanymi nauczycielami szkoły: uczestnictwo wieloletniej nauczycielki historii w podsumowaniu projektu
- 8 listopada 2016 r. - obecność uczniów w czasie Gry Terenowej w punktach miasta, w które wpisana jest historia niepodległości, prezentacja przez uczniów symboli narodowych [chorągiewki, kotyliony], tym samym przypominanie mieszkańcom o zbliżającym się Narodowym Święcie Niepodległości
- pozostawienie wiecznozielonych wianuszków z biało-czerwoną wstążką i napisem „Ku pamięci – uczniowie z SP 2” na grobach dawnych kierowniczek i nauczycielek szkoły jako dowodu pamięci o zasługach „Bohaterek codzienności w latach 1914-1918”
- zapalenie Światełka Bohaterom Niepodległości na Starym Cmentarzu w Tarnowie, wspólne odśpiewanie pieśni patriotycznych – pokazanie mieszkańcom dzielnicy i osobom odwiedzającym najstarszą tarnowską nekropolię, że bliskie są nam takie wartości, jak patriotyzm, przywiązanie do Małej Ojczyzny, narodowych tradycji i historii ojczystej.
- prezentacja efektów pracy uczniów na wystawie usytuowanej na szkolnym korytarzu i dostępnej dla rodziców i gości szkoły.

Źródła
1. Najstarsza Kronika szkołyz lat 1915 - 1954
2. Winczura, Łukasz, Minął wiek. Z dziejów szkoły imienia Stanisława Konarskiego w Tarnowie, Tarnów, 1999/2000
3. Zając, Józef Andrzej, Praca niepodległościowa na terenie Tarnowa i obwodu, 1936, Tarnoviana z księgozbioru Witolda Gryla
4. http://www.miejscapamiecinarodowej.pl/index.php/tarnow/762-tarnow-kwatera-zasluzonych
5. Żeby Polska była Polską - nasz wiek XX [online] http://www.oeiizk.edu.pl/historia/projekt/scenariusz.html
6. Gąsawska, Jolanta, Pożegnanie ostatniego tarnowskiego legionisty[online] http://www.tgn.diecezja.tarnow.pl/archiwum/171099/art5.htm
7. MężykAndrzej, Tuchów i okolica w ogniu wojny światowej1914-1915, Tuchów, 2014
8. Bańburski, Kazimierz, Tarnowskie epizody na drodze do niepodległości [online] http://www.muzeum.tarnow.pl/artykul.php?id=57&typ=1
9. Bańburski,Kazimierz, Niepodległościowe dążenia Polaków w monarchii austro - węgierskiej pod koniec I wojny światowej [online]http://www.muzeum.tarnow.pl/artykul.php?id=56&typ=1
10. Bańburski, Kazimierz, Tarnów – pierwszy niepodległy. [online] http://www.it.tarnow.pl/index.php/pol/Atrakcje/TARNOW/Zabytki-i-atrakcje/Tarnow-Pierwszy-Niepodlegly.
11. Bańburski, Kazimierz, Relacja Jana Stylińskiego [online] http://www.it.tarnow.pl/index.php/pol/Atrakcje/TARNOW/Zabytki-i-atrakcje/Tarnow-Pierwszy-Niepodlegly/Relacja-Jana-Stylinskiego.
12. Tomaszewski, Marek, Tarnów. Wędrówka w przeszłość z kartką pocztową. Tarnów, 2011.

Opracowanie sprawozdania:
Magdalena Rzepka
Ewa Oleksy
Renata Kucharska
Lucyna Jurusik

Przejdź do zakładki „Projekt edukacyjny Bohaterom Niepodległej”


Copyright © 2017 Szkoła Podstawowa nr 2 im. S. Konarskiego w Tarnowie Rights Reserved.